Alutaguse maraton 42km

8.veebr. 2014

Mingil arusaamatul kombel sain teada, et Alutaguse toimub vabas sellel aastal. Asi selles, et lund ikkagi nii napilt, et klassikasoont ei vea sisse. Tähendab veaks küll, aga sinna pole siis lund panna :-)
No jõudsin napilt enda ja Krissuka ära regida - niipalju enne sain ikka teada - tänu Merka vihjele!
Pole kunagi Alutagusel käinud. Tegelikult vist ~aastatel 1983-84 olen korra Pannjärvel mingil suusavõistlusel osalenud. Aga midagi ei mäleta.

Number oli suur ja alustasin üsna rivi lõpust. Rada oli piisavalt kitsas, et mitte eriti üritada möödumist ... nii ma siis esimese TP'ni - kuskil 10km loksusin ühtlases rivis. Vahepeal sõideti natsa kiiremini, vahepeal oli ikka kõva tirrilaskmine. 10km aeg 45.40.

Esimeses TP's märkasin, et kogu rahvas jäi sinna jooma ja õgima ja ma kasutasin juhust kiirelt jalga lasta. No et saaks vabamalt sõita. Vaat see oli mõistlik otsus! Teise kümne ma ikka olin sunnitud vajutama - kell näitas keskmiseks juba lähes 4.40/km, mis oli vastuvõetamatult aeglane temps. Eks nats oli raske ka teise kümne lõpuks, aga ei miskit hullu. Teine kümme - 42.38. Keskmine oli tõusnud 4.30/km

Kolmas kümme oli selline vahelduv. Tõusudel ja laskumistel olin ma oluliselt kiirem kui teised, lausikul jälle oli tegemist, et järgi püsida. Oli liinialuseid lõike kus tuul kibedalt vastu puhus ... aga õnneks ma ikka sattusin kellegi seljataha sõitma. Mõned korrad tõmbasin ja siis jälle kosusin - nii ta läks. Väga ära ei surnud. Kolmas kümme - 42.50. keskmine tiksus ikka 4.28-4.30/km peal. Vaikselt jõudis minuni teadmine, et alla 3h vist ikka ei jõua.

Kuskil 12km enne lõppu oli tunne, et nagu ikka vist eriti ei jaksa enam ka. Lugesin kilte ja püüdsin tempot kuidagi hoida.  kuskil 6km enne lõppu sai miski vend mu kätte, kes tahtis mu taga loksuda ja samas palju rääkida. Mul oli piisavalt raske toohetk ja erilist isu jutustada polnud. Küll aga aitas tema lobisemine mul august välja saada! Miskil laskumisel sõitsin otse alla nagu tavaliselt ja libisesin vastastõusul kuskil 10-20 vennast mööda, kes alla sahka panid ja siis tõusu ronima hakkasid.
Ma tõesti ei saa aru, kuidas inimesed ikka üldse mäest alla sõita ei julge. Ühtegi hirmsat laskumist seal polnud, aga ikka pandi iga jumala laskumine sahka. Sõideti augu põhja, aeti jalad harki, nokiti nina ja alles siis hakati tõusma. Miks inimesed endale nii raskeks teevad selle sõitmise????

Lõpus paar kilti oli natsa pikemaid tõuse ja seda rahvast tuli ikka selgees kõvasti vastu. Ega mul endal ka liiga kerge polnud, aga selline tuim valu, mida andis tahtejõuga kannatada. Ja tõusudel/laskumistel ma olin ikka oluliselt teravam kui kaaskondlased. Ise ka ei saanud aru, et kuidas.
Lõpukm'id olid minu meelest lühemad ka kui normaalne - tavaliselt on teistpidi olnud :-) Kuskil paar-kolm km'i enne lõppu vaatasin, et 3tunnini on aega miski 7 mintsi - no et kõvasti läheb aeg sellest üle ikka. Viimane kümme km'i tegin kuskil 42 mintsiga.

No lund nagu ikka oli rajal. Oli ka mättasemaid kohti. Sadas vihma ja kohati ka lund, libises kõvemal rajal päris kenasti, lödisemal osal ei libisenud üldse. Mida kilt edasi, seda kehvamini libises sõitmata osal. Muidu loodus kena, kerge reljeef, mis lõpupoole läks aina mägisemaks. Väga ilus rada, aga piisavalt kitsas.

Kokkuvõte: 42km - 3:02.14; 468. koht. Mul enda GPS näitas distantsiks 40,6km.
Võibolla oleks pidanud teise ja kolmanda kümne kiiremini sõitma? Aga ei julgenud. TP'des ma tegin seekord küll kiirelt - enne punkti kepp käest, geel taskust, geel sisse - selleks ajaks olin juba topsi juures - siis kähku 2-3 topsi jutti sisse, uisutades minema ja siis sõidu pealt kaigas kätte. See toimis hästi!



Krissukas sõitis 20km ka päris normaalselt. Vaatamata sellele, et ta oli umbes neljandat korda suuskadel sellel talvel :-)
Tagasiteel väisasin Kiviõli tuhakat, kus Aap ja Kirke lumelauatasid - päris äge on see tuhamäe lumekeskus - üllatavalt kõrge mägi!!