50 aastat Soome klassikat - Finlandia-hiihto 2023

25.02.2023

Lahti

Juba 2021 panime ennast kirja ... siis oli Covid ja eelmisel aastal sisuliselt õiget maratoni ei toimunud! Õnneks kanti osalemine muudkui edasi ja 2023 siis sai.
Panna Finlandiat!
Klassikat!

Finlandia-hiihto on minu ettekujutelmades ikkagi midagi suurt, midagi tõelist, nagu see päris suusamaraton! Maratonide ema. Tartu Maraton ja kõik need muud, seal Euros eriti, on selline tilulilu. Isegi Vasaloppet on selline so-so ... ilmselt mu kujutelm on kuskilt kaheksakümnendatest, kui Finlandia oli 75km pikk ja 10 000 osalejat ... ja Vasa oli nii kaugel, et sellest ei räägitud ENSV's.
Sõitsime tasapisi Tartu Maratoni ja unistasime Finlandiast!

Nüüd ma siis olen Finlandia-hiihto stardis.
Distants on ööga kahanenud 62km - 58km ... täpselt ei saanudki aru, et miks. Lund on ikka palju siin Lahtis.
Kuukene tagasi kahanes distants 75km pealt 62 peale. 

Sel aastal oli taas üle pikkade aastate lootus, et saab teha vanakooli raja - 75km. Ei saanud. Aga sai teha pikema kui viimastel aastakümnetel - 50km.
50 on ikka mage, Finlandia on midagi enamat, Finlandia on legend, 50 ei ole miski legend!!

Merka läbis raja
nagu oleks kõik 58km
ainult alamägi!!
Ulme!!!

Olen kõige viimases stardigrupis, osalejaid on pikal klassikal vaevu 2000 - mul jäi suu lahti - 2000 osalejat!!??? Finlandia-hiihtol!!! Mis teil viga on inimesed??!! Ma kujutasin ette, et okei 10 tuhat ei ole, aga 5-6 tuhhi on raudselt!! Lõdvalt. Mitä vitsi???

No mul polnud vahet, mis grupp - läksin matkama, nautima, libistama, rahulikult astuma, loodust vaatama, pilte klõpsima. Eelmise nädalavahetuse TM'l juba olin surmasuus - aitab jamast!!

Otan ihan iisisti!!

Absoluutselt! Lähen ja naudin ...

... ja se meni erittäin hyvin!!

Esimesed tõusud nägid hirmsad välja, aga kuskil 6-7km juures läksime Salpausselkä hüppemägede juurest minema ja algas puhas nauding. Ilus kuusemets, männimets, sekka rabakest harvade männikestega - oi mulle meeldis see Finlandia rada. Kerge reljeefike, põksud üles, kerge alamäki - umbehää!
Hing laulis sees ... ja soomlane hingeldas kuklasse ... ja siis jälle mina talle!

Väga meenutas nii ümbritsev maastik kui raja profiil Alutagust ja mõned laskumised natuke Kõrvemaad. Lund oli kenasti, rada oli super, kogu aeg vähemalt 2 jälge, lippas imehästi, pidas ka enam-vähem. Ikka täiega ulme!

Soomlased panid puhast vahelduvtõukelist - kui meil punnivad kõik paaristõukeid, ka tõuse - seal panid kõik vahelduvat, ka alamäge! Ja seda nad oskavad. Ma paaristõugetega sain tihti järele ... ja siis vahelduvtõukega kerget ülamäge panid kohalikud vudinal eest ära jälle.
Vahelduvtõukeline - see on õige klassika! Mulle hullult meeldis.

Maassa maan tavalla!!!



Lisaks inimesed räägivad sinuga - no kommenteerivad näiteks su head lipet laskumistel: 
"voi vit..si, uskomatonta miten yli 100 kiloinen virolainen voi ajaa mäkeä alas!!! :-)

Tartu maratonist sai pikalt rääkida ... soomlasele meeldib jutustada. Soome keel on selline hea rahulik keel, ei sega suusatamist - kui peale igat 10 sammu ütled: 
"no niin"
või
"totta kai"

Kui nii tihedamalt või pikemate lausetega räägid, siis see tundub juba täiesti mölapidamatusena - parem lased soomlasel öelda 10 sammu tagant midagi ja ise vastad peale järgmist 10 sammu - siis on selline viisakas keskustelu


Kui tuleb vähe äkilisem laskumine või terav kurv, sobib alati natuke kiruda:
"mitä helvettiä siellä nyt tapahtuu!!?"
Helvettiä asemel võib kasutada ka ühte teist sõna ... ja igal soomlasel läheb nägu naerule!!!


Viimased 20kilti ma olin üsna lödi ja ootasin seda viimase kümne märki - ei tahtnud teine tulla kuidagimoodi. Aga kannatasin ära ja libistasin ennast viimasele laskumisele ... mis juba ise on puhas nauding - laskumine Lahti suusastaadionile, hüppetornide varjust! 
ERINOMAINEN!!!

Siia maratonile ma tulen veel - see on minu lemmik!!!

Eks imelikke nüansse oli seal ka - näiteks riietekotid tuli jätta ... mingi poole kildi kaugusele Urheilutalosse. Nagu mitäää!!???

Autode parkla oli ka lähem staadionile. Jooksidki kõik sealt talost staadionile õhukeses lükras ja ... külmetasid stardikaare all. Merka võttis targu jope ja koti ja ma siis panin selle teiste samasuguste kõrvale maha stardikoridori juures. 


No ja pärast oli Merkal nats sekeldusi ... missä helvetissä mun muovipussi on nyt??
Neid ei toodudki statkalt ära, sinu probleem, kui jätad numbriga riidekoti stardikoridori juurde!!! Aga kus mul siis seda jopet veel vaja on, kui mitte starti oodates??

Maassa maan tavalla!!!

Hyvä Suomi!!!


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar